Základní škola Hlubčická ul.

Základní škola SPC

Základní škola SPC

Základní škola speciální poskytuje vzdělávání žákům se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, žákům se souběžným postižením s více vadami a autismem. Vzdělávání je poskytováno bezplatně, žáci si plní povinnou školní docházku. Vzdělávací program ZŠ speciální "Pojď s námi" je koncipován jako desetiletý a jeho absolvováním žáci získávají základy vzdělání. Školní vzdělávací program má dva díly, které jsou zpracovány podle stupně mentálního postižení žáků a jsou navzájem plně prostupné.


Vzdělávání zaměřujeme na:

  • rozvoj komunikace a dorozumívání
  • vypěstování návyků sebeobsluhy, osobní hygieny
  • získání poznatků a pracovních dovedností s předměty denní potřeby
  • Vytváříme vhodné podmínky pro vzdělávání žáků s různým rozsahem postižení
  • Využíváme všech dostupných metodických postupů a způsobů výuky
  • Využíváme didaktické, rehabilitační a kompenzační pomůcky
  • Preferujeme u žáka individuální přístup na základně jeho zvláštností a potřeb
  • Rozvíjíme u žáka jeho osobní kompetence a podporujeme jeho zájmy



Díl I – Vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením

Vzdělávání v základní škole speciální navazuje na výchovu v rodině a na předškolní vzdělávání v mateřské škole, mateřské škole speciální nebo v přípravném stupni základní školy speciální. Žáci se vzdělávají formou individuální integrace na základní škole Hlubčická, nebo na základní škole speciální na SPC/N. Základní škola je desetiletá a člení se na první stupeň, který tvoří 1. až 6. ročník a druhý stupeň, který tvoří 7. až 10. ročník. Od běžné základní školy se liší organizačními formami vzdělávaní i obsahovým zaměřením výuky. Vzdělávací požadavky se přizpůsobují schopnostem a možnostem jednotlivých žáků. Umožňujeme žákům osvojení sebeobslužných činností a základních pracovních dovedností a návyků na takové úrovni, aby je byli schopni využít v reálném životě a při plnění požadavků podporovaného zaměstnání nebo chráněných dílen.

Díl II. - Vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami
Vzdělávání vyžaduje speciálně upravené podmínky odpovídající potřebám žáků a závažnosti jejich postižení. Je to otevřený proces probíhající s využitím moderních speciálních metod, které napomáhají překonávat komunikační bariéry. Jedná se zejména o využívání alternativních a augmentativních systémů komunikace. Vzdělávání je doplněno různými formami rehabilitační tělesné výchovy a relaxačních činností. Pro vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením je charakteristické individualizované vyučování. Vnitřní členění tříd nevychází z věkových charakteristik žáků, ale z úrovně jejich individuálních schopností a potřeb, které jsou určující pro obsah vzdělávání. Režim dne je rozdělen na pravidelné střídání výuky, odpočinku a hry, jež odpovídá možnostem zatížení žáků. Pro žáka je možné vypracovat individuální vzdělávací plán. Všechna podpůrná opatření směřují k rozvíjení celé osobnosti. Součástí výuky je také využívání moderní výpočetní techniky a programů, uzpůsobených pro potřeby dětí s hendikepem (dotykové tablety a monitory, interaktivní tabule, notebooky). Ve třídách pracuje tým pedagogů - učitel a asistent. Pro zajištění stabilní pozice dítěte během výuky, při příjmu potravy i relaxaci využívají speciální polohovací a vertikalizační pomůcky. Při nácviku správného příjmu potravy, zejména u dětí s DMO, využívají orofaciální a bukofaciální techniky, které podporují lepší zpracování potravy v ústech a usnadňují její polykání.


Představení naší školy jinak...


Snoozelen terapieHaloterapie (solná jeskyně)Relaxace ve vířivceCanisterapie

              Snoozelen terapie                                                        Haloterapie                                                                       Relaxace ve vířivce                                                                  Canisterapie


Už jste někdy navštívili jinou planetu? Nemáme kosmickou loď a přece se při pozorování světel ve Snoezelenu (speciálně upravená místnost) vznášíme ve vesmíru. No dobrá. Jsme na zemi a vše je jenom jako, ale naučíme se přitom sledovat světla a předměty v pohybu a přenášet pozornost. Posloucháme zvuky přírody a světa kolem nás.

Jednou za týden se ocitneme u moře, kde si užíváme klidnou atmosféru, odpočinek a zejména pobyt v solném prostředí, které pomáhá našemu zdraví. V solné jeskyni si také hrajeme, stavíme ze soli bábovičky nebo jen relaxujeme.

A abychom se opravdu cítili jako u moře, navštěvujeme také vířivku, která uvolňuje napětí, stres a zejména svaly, které nám pomáhají v jakémkoliv pohybu.

Navštěvují nás taky psi, kteří provádějí canisterapii a pomáhají žákům v pohybu, zahřívají organismus, rozveselují, pomáhají při překonávání strachu. S pejsky si hrajeme, smějeme se, rozvíjíme citové schopnosti, učíme se.

Kontaktovat zaměstnance

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Zavřít