MŠ speciální
V mateřské škole se děti většinou poprvé na určitou dobu odloučí od svých rodičů a začínají navazovat kontakt s dětským kolektivem. Ne všem ale vyhovují větší skupiny dětí, některým prospívá spíš možnost rozvíjet se v menším kolektivu s individuálním přístupem k potřebám dětí.
Tak to funguje v naší mateřské škole. Speciální pedagog ve spolupráci s asistentem a externími odborníky (logoped, fyzioterapeut) podporuje pohybové dovednosti, smyslové vnímání i řečové a komunikační schopnosti dětí. Velkou pozornost věnujeme zajištění hravého a bezpečného prostředí, kde je dostatek podnětů pro tělesný, psychický a sociální rozvoj jedinečnosti každého dítěte.
Mateřská škola speciální nabízí systematickou individuální péči o dítě s různými typy postižení v kolektivu i mimo něj v oblasti rozvíjení řeči, myšlení, jemné i hrubé motoriky, sociálním i citovém vývoji, vždy v úzké spolupráci s rodinou. Děti jsou vedeny k samostatnosti, k sebeobsluze a odpovědnosti. Pomocí individuálních i kolektivních her rozvíjíme smyslové vnímání, smyslovou aktivitu a spolupráci s jinými dětmi.
Předškolní vzdělávání je důležitou a neopakovatelnou etapou v životě dítěte. V této době se utváří jeho osobnost, psychické, fyzické a sociální předpoklady. Stejné a možná ještě mnohem významnější je to u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, které vyžadují spoustu podpory, energie a péče, aby mohly nalézt a rozvinout svůj potenciál.
Nabízíme
- kvalifikované pracovníky, externí odborníky pro práci s dětmi
- moderní přístupy v učení i relaxaci
- logopedickou péči, diagnostiku, alternativní výchovné postupy
- úzká spolupráce s rodinou
- cvičení a hry pro rozvoj jemné i hrubé motoriky
- rozvoj řečových schopností, komunikace, porozumění mluvenému slovu
- ranní chvilky, kdy jsme všichni spolu
- hřiště se zahradou
- místnost Snoozelen, keramická dílna a fyzioterapie v budově školy
- chodíme do kina, divadla, knihovny a na výlety
Mateřská škola speciální uplatňuje ve své činnosti již zcela běžné níže uvedené prvky:
- důraz na vstup rodičů, prarodičů a sourozenců do MŠ spec. – při všech vhodných příležitostech včetně běžného provozu (nové formy třídních schůzek, adaptační doba s matkou, otcem, oslavy, ….)
- pokusné ověřování netradičních nabídek péče – specifické programy pro zapojování dětí do MŠ na 4 hodiny denně či 5 dnů v měsíci v rámci sociální nabídky, atd.
- preference vzdělávacích aktivit – MŠ spec. kontra její sociální funkce (změny stravovacího režimu, volnost při odpoledním spánku, atd.)
- respektování individuality dítěte – členění prostředí herny jako podmínka pro individuální činnosti a programy
- akceptování běžného života s jeho rituály – slavnosti, besídky, svátky, narozeniny dětí, výstavky prací dětí)
- vybavení kompenzačními pomůckami, důraz na pobyty venku
- navození psychického klidu a pohody – ranní povídání, rozvoj řeči i psychického uvolnění pro sdělení zážitků z rodiny, …)
- integrace dětí s těžšími formami zdravotního postižení, s více vadami, s lékařskou diagnózou autismu, epilepsie, apod. - ve smyslu poslání MŠ spec.
- průběžné přijímání dětí – během celého roku, nikoliv nárazově k 1. září
- spolupráce s ostatními odborníky – logoped, pediatr, neurolog, foniatr, rehabilitační pracovník, psychoterapeut, pracovníci SPC a PPP,…
- aktivizace rodičů